איגרוף-הנרי קופר

קריירת האגרוף של הנרי קופר נמשכה שלושה עשורים. בשנות ה-60, קופר היה מועמד מוביל בחטיבת המשקל הכבד ונלחם שלוש פעמים על אליפות העולם במשקל כבד של האגרוף. הוא הפסיד לג'ו פרייז'ר ב-1969 ולמוחמד עלי ב-1963 וב-1966. הוא נודע גם בקרבותיו המפרכים עם קסיוס קליי (לימים מוחמד עלי) ב-1963, 1965 ו-1966. אחד הקרבות המפורסמים ביותר הוא הקרב השלישי שלהם, שהתקיים באצטדיון וומבלי בשבת 5 בספטמבר 1966.

קריירה מוקדמת

קריירת האגרוף של קופר החלה ב-1954 בגיל 16. בשלבים המוקדמים של הקריירה שלו, הוא נלחם במספר יריבים חסרי ניסיון ובעלי התאמה יתר. הקרב המקצועי הראשון של קופר היה ב-7 בדצמבר 1954 נגד מנואל גרסיה בג'ארו. ב-5 במרץ 1955, קופר זכה בתואר הראשון שלו כשגבר על ג'ו ארסקין על אליפות האיזור הדרומי במשקל כבד.

ב-1959 ניתנה להנרי קופר הזדמנות נוספת להילחם על אליפות העולם במשקל כבד - הפעם מול פלויד פטרסון, שהיה אז מדורג ראשון בעולם. איגוד סופרי האגרוף של אמריקה כינה אותו כ'קרב השנה'.

ב-1962, הוא אתגר שוב את פלויד פטרסון על התואר והפסיד בנוקאאוט טכני בסיבוב החמישי.

לאחר הפסקת אגרוף ארוכה בעקבות התבוסה ההיא, קופר חזר להדיח את אלוף בריטניה והאימפריה במשקל כבד המכהן בריאן לונדון בשני סיבובים כדי לקחת את תוארו בנובמבר 1963. הוא הגן בהצלחה על התארים הבריטיים והאימפריה שלו מול ג'וני פרסקוט ב-20 במאי 1964 לפני שהחליט לבסוף לקרוא תיגר על מוחמד עלי על התואר העולמי במשקל כבד ב-1966.

הקרב על סורביטון

אחד הקרבות המפורסמים יותר בקריירת האיגרוף של הנרי קופר היה הקרב השלישי שלו נגד קסיוס קליי. זה התרחש באצטדיון וומבלי בשבת 5 בספטמבר 1966, שלימים נודע בשם 'הקרב על סורביטון'. כשהפעמון צלצל בסיבוב השביעי באותו לילה, קופר שבר את הלסת של קליי רגע לפני שהפעמון צלצל. קליי סירב ללכת לפינה הנייטרלית לאחר שנספר על ידי השופט; במקום זאת הוא ניגש למקום שבו עמד קופר, התגרה בו בריקוד דשדוש של עלי, ואז ירק לעברו פעמיים לפני שעזב את הזירה.

הקרב שודר בשידור חי בתוכנית Wide World of Sports של ABC, כאשר הווארד קוסל סיפק פרשנות.

קריירה מאוחרת יותר

לאחר פרישה ב-1971, הפך קופר לפרשן אגרוף, בעיקר ב-BBC. הוא חזר לזירה בשנת 1985 לקרב צדקה בגיל 50 נגד אלוף המשקל הכבד דאז פרנק ברונו. קופר הופל פעמיים אבל הצליח להחזיק מעמד את המרחק, כשהוא מנצח בנקודות.

הקרב המקצועי האחרון של קופר היה ב-21 בדצמבר 1997 נגד גארי מייסון ב-York Hall, Bethnal Green. מייסון נעצר על ידי קופר ופרש מאיגרוף כתוצאה מפציעותיו מהקרב.

הנרי הפרשן

קריירת הפרשנים של קופר החלה בסוף שנות ה-60 והוא התייחס לקרבות הגדולים באליפות העולם באירופה ובאמריקה. קופר היה פרשן קבוע בסיקור האגרוף של ITV במהלך שנות ה-70, ה-80 וה-90, לצד הארי קרפנטר וג'ים וואט. הוא גם הגיב ב-ringside עבור BBC Radio 2 ו-4, כשהקול שלו נקלט על ידי צוות הפרשנות של BBC Television.

הנרי גם התייחס לאירועי אגרוף כמו שלושת ההתקלות של מוחמד עלי עם ליאון ספינקס במשקל כבד, חמשת ההתקפים של שוגר ריי לאונרד עם רוברטו דוראן במשקל בינוני, שני ההתמודדויות של לארי הולמס עם מייקל ספינקס במשקל כבד, ההתמודדות של מייק טייסון עם באסטר דאגלס במשקל כבד (1990 ) וששת ההתמודדויות של אוונדר הוליפילד עם רידיק בואו במשקל כבד.

כותרים בהם זכה

הנרי קופר היה שלוש פעמים אלוף בריטניה, חבר העמים ואירופה במשקל כבד.

הוא מעולם לא זכה באליפות העולם במשקל כבד, אבל הוא ניצח את מוחמד עלי שלוש פעמים.

ביציאה הראשונה שלו עם עלי ב-1963 הוא הקדים בנקודות לפני שנגמר הקיטור. הוא נלחם איתו שוב ב-1965 וב-1966, והפסיד בשתי הפעמים.

* אלוף בריטניה וחבר העמים

* אלופת אירופה

* אלוף עולם קרש אגרוף

* מחסל תארים בריטי, אירופי ועולמי

קופר הוא המתאגרף היחיד שזכה בחגורת לונסדייל באופן מוחלט

הנרי קופר זכה בחגורת לונסדייל בשנת 1967 עבור 'המתאגרף המצטיין של השנה'. קופר מעולם לא היה אלוף עולם, אבל הוא זכה בתואר הבריטי וחבר העמים וזכור כאחד המתאגרפים הגדולים של בריטניה בכל הזמנים במשקל כבד.

חגורת לונסדייל הוצגה לראשונה בשנת 1909 לכבודו של סר תומאס לונסדייל. הוא מוענק מדי שנה למתאגרף המצטיין של השנה ומאז הוצג, היו חמישה לוחמים שזכו בו יותר מפעם אחת: הנרי קופר (1967), ג'ים דריסקול (1960), טד קיד לואיס (1934, 1937) , בוב פיצסמונס (1897-98) וג'ם סמית' (1902, 1903).

סיכום

הנרי קופר, אלוף בריטניה לשעבר במשקל כבד, היה אחד המתאגרפים המפורסמים והפופולריים של שנות ה-60. הוא היה חביב הקהל ונהנה מקריירת קרב של שלושים ושש. הקרב המפורסם ביותר שלו היה הנוקאאוט בסיבוב השלישי של מוחמד עלי לעיני יותר מ-18,000 צופים באצטדיון וומבלי בשנת 1966. שלטונו של קופר כאלוף נמשך רק ארבעה חודשים, אבל הוא מעולם לא ויתר על הפופולריות הציבורית שלו.