נוסחה_1-הטכנולוגיה

פורמולה 1, או מרוצי גרנד פרי כפי שהוא מכונה לפעמים, הוא אחד מענפי הספורט הכי גבוהים, זוהרים ויקרים בעולם. יש לו קהל עוקבים עולמי ענק עם מיליונים שמתכוונים מדי שנה כדי לצפות באירוע בשידור חי.

המכוניות הן מכונות מורכבות שעולות מיליוני פאונד וצריכות להיבנות במיוחד עבור מרוצים. הנהגים גם מוכשרים מאוד עם מהירויות מרבית המגיעות לקרוב ל-200 מייל לשעה.

אבל מה בעצם עושות המכוניות האלה? איך הם עובדים? ואיך פורמולה 1 מחדשת ונשארת לפני המשחק?

המכוניות

מכוניות פורמולה 1 הן מכונות בעלות ביצועים גבוהים. הם מיועדים למירוץ בלבד, מה שאומר שהם צריכים להיבנות במיוחד עבור המסלולים. הם יכולים להגיע למהירויות של עד 200 מייל לשעה והמנועים שלהם מסתובבים ל-18,000 סל"ד - גבוה בהרבה מכל מכונית אחרת על הכביש.

מה מייצגת פורמולה 1?

פורמולה 1 הוא שמו של הגוף המנהל למירוצי אליפות העולם. היא נוסדה על ידי קונסורציום של יצרני רכב, שמאסו בכך שלא יוכלו להתחרות עם הענקית המתחרה פרארי, ורצו ליצור אליפות משלהם.

המירוץ הראשון נערך בשנת 1950 בסילברסטון באנגליה ונמשך מאז, כשכל שנה מביאים חידושים חדשים - מתכונות בטיחות טובות יותר ועד הפחתת רעש משופרת.

מה המנוע?

המנוע הוא יחידת כוח בנפח 1.5 ליטר V6 טורבו המסוגלת להפיק עד 900 כוחות סוס והוא נמצא בשימוש של פורמולה 1 מאז 2006 כשהכללים השתנו. עם זאת, מנוע זה הותאם במהלך השנים כדי לעמוד בתקנות חדשות עם שינויים כמו מערכת שחזור אנרגיה קינטית, האוגרת אנרגיה קינטית במהלך בלימה ואז הופכת אותה לכוח חשמלי.

שלדת המכונית עשויה מסיבי פחמן ושוקלת רק 165 פאונד תוך שהיא חזקה להפליא, כך שהם יכולים לעמוד במהירויות הגבוהות של עד 230 מייל לשעה. יש להם גם כנפיים מתכווננות וכנפיים קדמיות המסייעות בשליטה על זרימת האוויר סביב המכונית, כמו גם ספוילרים בכנף האחורית שנועדו להגביר את היציבות במהירויות גבוהות.

מה מספקים הצמיגים?

הצמיגים מספקים אחיזה לרכב. זה חשוב כי לא משנה כמה חזק המנוע ועד כמה מתקדמת מערכת המתלים, ללא משיכה, מכונית לא תוכל לזוז.

מכוניות פורמולה 1 משתמשות בצמיגים גדולים ופועלות על תערובת דלקים המכילה גם בנזין וגם אלכוהול, מה שנקרא 'בנזין'. מיכל הדלק ברכב עשוי מסיבי פחמן עם ממברנה מיוחדת מובנית כדי לאפשר כניסת אוויר בעת הצורך.

הבלמים מורכבים, מכיוון שהם צריכים לעבוד בטמפרטורות שונות, תלוי אם הוא רטוב או יבש. יש להם גם דיסקים הזזה העשויים מפלדה עם ציפוי מיוחד. הדיסק מותקן על קליפר הבלמים שיש לו רפידות שדוחפות את הדיסקים כאשר אתה מפעיל לחץ על דוושת הבלם.

כיצד פורמולה 1 מחדשת ונשארת לפני המשחק?

המכוניות משתנות ללא הרף, כאשר הנהגים והמכונאים מחדשים דרכים חדשות להקדים את המתחרים שלהם. הם השתמשו בטכנולוגיות רבות וייחודיות כמו F-ducts, DRS ומערכות Kers בשנים האחרונות.

תעלות F (קיצור של 'עזרי פנייה קדמיים') הם סוג של מערכת אווירודינמית שיוצרת כוח מטה על מכונית פורמולה 1. זה עוזר לנהג לבצע פניות מהירות יותר בזמן נסיעה במהירויות גבוהות יותר. לנהג יש מנוף שהם יכולים למשוך שפותח את הצינור המאפשר לאוויר לעבור דרכו וליצור כוח מטה יותר.

DRS הוא סוג נוסף של חידוש שנראה לראשונה בשנת 2011 כאשר ה-FIA החליטה לאפשר לנהגים הזדמנות גדולה יותר לעקוף. זה נעשה על ידי פתיחת דש נוסף בכנף האחורית אשר מפחית גרר עבור המכונית הבאה.

KERS (קיצור של Kinetic Energy Recycling Systems) הוא אחד החידושים האחרונים שנראו בספורט המוטורי. הוא נועד לעזור לנהגים עם האצה מפינה אחת לאחרת ויעניק להם תוספת כוח לאחר הפעלתו. נהגים חייבים להיות זהירים עם זה, מכיוון שלוקח זמן לסוללה להיטען מחדש בין שימוש לשימוש.

הספורט ממשיך לחדש ולהישאר בחזית הטכנולוגיה, מה שהופך אותו למעניין מאוד עבור מעריצים ברחבי העולם שרוצים לראות מה הלאה בטכנולוגיית המירוצים!

באיזה דלק המנועים משתמשים?

המנועים של המכוניות משתמשים בדלק. הדלק נקרא בנזין ויכול להיות בדרגות שונות כמו רגיל, פרימיום וסופר. ישנם סוגים רבים ושונים של דלקים שהמנועים יכולים להשתמש בהם, אך יש לשלב את כולם עם תוספים כדי שיתאימו למרוצים.

אחד התוספים החשובים ביותר הוא חומר הנקרא עופרת טטראתיל אשר מפחית דפיקות מנוע, או פינג. תוספים אלה ממלאים תפקיד אינטגרלי באופן שבו הדלק מתפקד בתנאי מירוץ.