פורמולה 1-אלן פרוסט

אלן פרוסט הוא נהג מרוצים לשעבר בפורמולה 1, שנולד ב-1955 בעיירה סנט-קרואן-אן-ז'רז, מדרום-מערב לליון.

הוא נחשב לאחד מנהגי הפורמולה 1 הגדולים אי פעם.

הוא זכה בארבע אליפויות עולם וב-51 גראנד פרי בין השנים 1980 ל-1991. שלושת התארים הראשונים שלו הגיעו ברציפות (1985–1987), הישג שהושגו רק על ידי סבסטיאן ווטל, לואיס המילטון, חואן מנואל פאנג'יו, מייק הות'ורן וג'ק בראבהם.

פרוסט השתתף ב-113 מרוצי גרנד פרי וזכה ב-12 מהם עם סך של 15 פודיומים במהלך הקריירה שלו. הוא התחרה עבור קבוצות שונות כמו רנו (1980–1981), מקלארן (1984–1986), פרארי (1987–1991) לפני שפרש בסוף 1991.

חייו והקריירה המוקדמים של אלן פרוסט

קריירת הנהיגה של אלן פרוסט החלה בשנת 1977. הוא היה רק בן 19.

בשבע העונות הראשונות שלו, הוא זכה בתואר הפורמולה 3 הצרפתי ב-1979 ובשלוש אליפויות אירופה ב-F3.

לאחר מכן הוא בילה שנתיים במירוצי מכוניות ספורט עם רנו ולאחר מכן החל למכוניות תיור לפני סוף 1982.

לאורך הקריירה שלו היו לו שלושה חברים שיהפכו איתו בסופו של דבר לאלופי פורמולה 1: קקה רוסברג, איירטון סנה ודיימון היל.

הופעת הבכורה שלו בפורמולה 1 הייתה מוצלחת בכך. הוא סיים שני לג'ודי סקטר ב-1980 וסיים את העונה כסגן אלוף העולם אלן ג'ונס.

תוך ארבע שנים, הוא הפך בעצמו לאלוף עולם כשזכה בתואר הראשון שלו ב-1985 לאחר קרב צמוד עם אלן פרוסט (חברו לקבוצה), ניקי לאודה ונלסון פיקט; שני האחרונים היו שניהם חלק מקרב האליפות אבל לא היו התאמה לפרוסט ולאודה בסוף העונה.

הוא פרש מפורמולה 1 בסוף 1991 לאחר שסיים במקום השלישי ב-1990 וב-1991.

ההתרסקות בסוזוקה

בגרנד פרי היפני ב-1990, פרוסט הוביל את המירוץ אבל נגמר הדלק בהקפה האחרונה ונאלץ לדחוף את המקלארן שלו. זה איפשר לאיירטון סנה להתקדם ולנצח.

בפעם הבאה שהם נפגשו, ב-1991, פרוסט סירב לצאת מתיבת הבור של מקלארן מה שהוביל לוויכוח עם סנה. לאחר התקרית הזו, סנה החל לרדוף אחרי פרוסט על כל ישירה, אבל כשהתקרב מספיק כדי לנסות מסירה, הוא בחר לנסוע לצד פרוסט ולא סיים את המסירה. בסופו של דבר, פרוסט התנגש בקיר במהירות של 190 קמ"ש ומכוניתו התהפכה מספר פעמים לפני שעצרה במהופך. הוא נסע הרבה יותר מהר מסנה (בסביבות 200 קמ"ש) כך שהיה לו פחות מקום לטעויות כאשר איבד שליטה על המכונית שלו.

לקח לו שש דקות להיחלץ מההריסות כי הוא לבש חליפת מירוץ מרופדת בכבדות שמנעה ממנו לצאת דרך דלת המכונית שלו שהתהפכה. כתוצאה מכך, הוא סבל מעצמות רגל שבורות באופן מיידי וכן מפציעות חמורות אחרות שלא היו קורות אלמלא הוא לובש ריפוד כה כבד.

שנות ה-90 ומרוצי הפורמולה 1 האחרונים

שנות ה-90 היו תקופה קשה עבור פרוסט. הוא נחשב לאלוף כמעט בלתי מנוצח והוא נאלץ להתמודד מול מייקל שומאכר המתהווה בפורמולה 1 החדשה, ללא הזדמנויות מבחן כדי להכין את עצמו.

בסוף 1991 פרש פרוסט מתחרות פורמולה 1.

הוא ניסה לחזור למקלארן ב-1996 אך הוא לא הצליח, והוא החליט לפרוש מכל צורות הספורט המוטורי בשלב זה.

אלן פרוסט האדם

הוא נולד בעיירה Sainte-Croix-en-jarez, מדרום-מערב לליון.

הוא נחשב לאחד מנהגי הפורמולה 1 הגדולים אי פעם. הוא זכה בארבע אליפויות עולם וב-51 גראנד פרי בין השנים 1980 ל-1991. שלושת התארים הראשונים שלו הגיעו ברציפות (1985–1987), הישג שהושגו רק על ידי סבסטיאן ווטל, לואיס המילטון, חואן מנואל פאנג'יו, מייק הות'ורן וג'ק בראבהם.

פרוסט השתתף ב-113 מרוצי גרנד פרי וזכה ב-12 מהם עם סך של 15 פודיומים במהלך הקריירה שלו. הוא התחרה עבור קבוצות שונות כמו רנו (1980–1981), מקלארן (1984–1986), פרארי (1987–1991) לפני שפרש בסוף 1991.

אחרי פורמולה 1

לאחר פרישתו מפורמולה 1, הפך פרוסט מאוחר יותר לפרשן טלוויזיה בערוץ הכבלים הצרפתי Canal Plus. כעת הוא חלק מהבעלים של קבוצת רנו F1 ובשנת 2006 הופקד על ניהול תחומי הספורט המוטורי של החברה.

לפרוסט שלושה ילדים: ניקולה, מארי ולורנס.

סיכום

אגדת הפורמולה 1 אלן פרוסט הוא אחד הנהגים המצליחים ביותר בתולדות הספורט, וזכה בארבע אליפויות עולם וב-29 גראנד פרי. הוא החל למרוץ בצורה מקצועית ב-1979, נכנס לפורמולה רנו ולפורמולה שלוש לפני שקיבל את ההפסקה שלו ב-F1 בגראנד פרי של מונקו ב-1980.

הקריירה של פרוסט לא הייתה נטולת מחלוקת. הצרפתי היה מעורב במספר תקריות על המסלול עם נהגים אחרים, כולל איירטון סנה. הרגעים המטרידים ביותר הגיעו בסוף הגרנד פרי היפני ב-1988, כאשר פרוסט ניסה לעקוף את הברזילאי בהקפה האחרונה אך התנגש בהקפה האחרונה, מה שהוביל את סנה לומר כי פרוסט "לא ג'נטלמן".

אלן פרוסט פרש ממירוץ ב-1993. מרוץ ה-F1 האחרון שלו היה ב-1993, שם סיים במקום השלישי בגראנד פרי היפני. לאחר פרישתו, פרוסט הפך לפרשן טלוויזיה בערוץ הצרפתי TF1. הוא גם ייסד את סדרת מכוניות המירוץ הכל-חשמליות שלו בשם ePrix.