פורמולה 1-ניקי לאודה

ניקי לאודה היא נהגת פורמולה 1 שזכתה בשלוש אליפויות עולם וידועה בהיותה אחד הנהגים האמיצים והמצליחים בספורט. נולד בווינה, אוסטריה ב-22 בפברואר 1949, קריירת המירוצים של לאודה החלה בגיל 18 כשזכה בשני מרוצי אליפות אירופה לאופנועים בתוך שבועיים. לאחר מכן הוא רץ בפורמולה 2 לפני שעלה לפורמולה 1.

כישורי הנהיגה של לאודה היו ידועים; הוא תואר לעתים קרובות כנהג "בר מזל", והרצון המדהים שלו לנצח הפך אותו לאחד הרוכבים האימתניים ביותר בכל הזמנים. עם זאת, בעקבות התרסקות כמעט קטלנית ב-1976, לאודה עזב את המרוצים עד שהצעה מפרארי החזירה אותו לעונת 1979.

חייה המוקדמים של ניקי לאודה

ניקי לאודה היא נהגת פורמולה 1 שזכתה בשלוש אליפויות עולם וידועה בהיותה אחד הנהגים האמיצים והמצליחים בספורט. נולד בווינה, אוסטריה ב-22 בפברואר 1949, קריירת המירוצים של לאודה החלה בגיל 18 כשזכה בשני מרוצי אליפות אירופה לאופנועים בתוך שבועיים.

כישורי הנהיגה של לאודה היו ידועים; הוא תואר לעתים קרובות כנהג "בר מזל", והרצון המדהים שלו לנצח הפך אותו לאחד הרוכבים האימתניים ביותר בכל הזמנים. עם זאת, בעקבות התרסקות כמעט קטלנית ב-1976, לאודה עזב את המירוצים עד שהצעה מפרארי החזירה אותו לעונת 1979.

ב-1984, לאודה פרשה אך חזרה למרוץ ארבע שנים מאוחר יותר עם מקלארן כחלק ממערך הנהגים שלה. ריצה של 5 ניצחונות רצופים מ-1985 עד 1987 ראתה את לאודה זכה באליפות העולם השלישית שלו לפני פרישה.

קריירת המרוצים של ניקי לאודה

קריירת המרוצים של ניקי לאודה ראתה אותו מתחרה בפורמולה 1, פורמולה 2 ובאליפות אירופה לאופנועים. לאודה נולד בווינה ב-1949 אך בילה את שנותיו הראשונות בווילאך הסמוכה. הוא גילה עניין במרוצים בשלב מוקדם ועשה את צעדיו הראשונים לספורט בגיל שמונה עשרה בלבד כשזכה בשני מרוצי אליפות אירופה לאופנועים בתוך שבועיים.

לאחר מכן ניקי לאודה עלתה לפורמולה 2 לפני שעברה לפורמולה 1 - הרמה הגבוהה ביותר של ספורט מוטורי חד-מושבי. ב-1976 בעקבות התרסקות כמעט קטלנית, לאודה עזב את המירוצים ופרש ממנו ל-10 שנים עד שהצעה מפרארי החזירה אותו לעונת 1979.

ב-1984, לאודה פרשה אך חזרה למרוץ ארבע שנים מאוחר יותר עם מקלארן כחלק ממערך הנהגים שלה. ריצה של 5 ניצחונות רצופים מ-1985 עד 1987 ראתה את לאודה זכה באליפות העולם השלישית שלו לפני שפרש סופית בסוף 1987.

ההתרסקות של 1976

ההתרסקות הכמעט קטלנית של לאודה ב-1976 הייתה אחת מהתאונות הקשות ביותר שנראו אי פעם בפורמולה 1. לאודה, שנסעה עבור פרארי, התנגשה בחלק מהמסלול שניזוק ממכוניות אחרות ועלתה באש. לאודה נלכד בתוך המכונית, והוא סבל מכוויות קשות בראשו ובפניו. האוסטרי בילה שישה שבועות בבית חולים לפני שחזר למירוץ שלושה חודשים לאחר ההתרסקות.

הוא זכה בשתי אליפויות עולם ב-1975 וב-1977 לפני שפרש מפורמולה 1 בסוף 1979. עם זאת, לאודה חזר ב-1984 כשהצטרף למקלארן כנהג לצד אלן פרוסט, שזה עתה עזב את רנו.

מה קרה אחר כך?

קריירת הפורמולה 1 של לאודה הגיעה לשיא ב-1975, כשזכה באליפות העולם עם פרארי. הצלחתו בפורמולה 1 הסתיימה כמעט לאחר התרסקות רצינית במהלך המירוץ ב-1976 בנורבורגרינג, שכמעט הרגה אותו. לאודה נותרה עם אף שבור, לסת ושתי ידיים כמו גם צלקות נרחבות.

לאודה הבין שהוא נאלץ לפרוש ממירוץ בגלל הפציעות שלו ולכן פרש מפורמולה 1 ב-1979, לאחר שלוש שנים עם מקלארן. הוא יחזור לעונת 1984 כדי לנהוג במקלארן לצד אלן פרוסט וחזר לנצח 5 מירוצים לפני שפרש סופית.

סיכום

ניקי לאודה תמיד תיזכר בתור רוכבת נהדרת שידעה לנצח, כמו גם להפסיד.

הוא נהג מרוצים, ואלוף עולם בפורמולה 1, שהיה הנהג היחיד שהיה אלוף הן עבור פרארי והן עבור מקלארן.

הוא פרש לאחר שזכה בתואר ה-FIA בפורמולה 1 ב-1984 ונכנס לתקופה של הסתגרות לפני שחזר לספורט המוטורי עם מרצדס-בנץ.

לאודה היה גם הנהג היחיד שזכה באליפות העולם בפורמולה 1 עבור שתי יריבות החברה, לאחר שלקח את התואר הראשון שלו ב-1975 עם פרארי והשני שלו ב-1984 עם מקלארן.

ידוע שהוא היה אחד הנהגים האינטליגנטיים ביותר שאי פעם התחרו בספורט.

ב-1975 הוא גם היה מעורב באחת מתאונות המירוצים הגדולות אי פעם, כאשר מכוניתו התרסקה בנורבורגרינג.

התאונה כמעט הובילה לכך שהוא איבד את חייו אך לאודה התאושש והמשיך בקריירת המירוצים שלו.